diumenge, 20 de novembre del 2011

Conceptes bàsics (II) - Estudi de l'empresa des de l'economia


Estudi de l’empresa des de l’economia

Les aportacions de la teoria econòmica es basen en la idea que la teoria no solament ha de proporcionar normes sobre com es poden assignar els recursos de manera eficient dins de les empreses, sinó que, així mateix, ha de justificar l’existència de les empreses i d’altres formes organizativocontractuals alternatives del mercat.
1.    El model neoclàssic.  Segons el qual l’empresa actua com una caixa negra i es descriu a partir de la funció producció. L’únic objectiu de l’empresa és la maximització del benefici. L’empresa actua com un ens individual, en un món caracteritzat pel coneixement perfecte de tots els aspectes rellevants per a prendre decisions. És per això que la preocupació tradicional ha estat estudiar la teoria de l’oferta i la demanda, l’anàlisis de l’equilibri, el model de competència perfecte i la formació de monopolis i oligopolis. http://es.wikipedia.org/wiki/Modelo_neocl%C3%A1sico
2.    L’economia industrial. S’ocupa de l’anàlisi de l’estructura i el comportament dels mercats i de les empreses que interaccionen en el si d’aquests mercats. La finalitat de l’anàlisi és determinar el grau d’eficiència social assolit pels diferents tipus de mercat. http://www.zonaeconomica.com/enfoques-teoria-economica/organizacion-industrial
3.    Les teories directives o gerencials. S’engloben    les que revisen l’apartat dels objectius empresarials a partir del supòsit que hi ha separació entre les figures de la direcció i la propietat de l’empresa.
4.    La nova economia institucional.  Estudia l’empresa com a alternativa al mercat. Les teories més representatives:
4.1. La teoria dels costos de transacció: emfatitza la importància dels costos derivats de les transaccions econòmiques per comparar l’eficiència relativa amb què operen diverses institucions econòmiques i explicar la prevalença de les unes sobre les altres en termes de costos de transacció en contextos determinats. La transacció es defineix com la “transferència de béns o serveis entre unitats tecnològicament separables”. Les empreses existeixen perquè els mercats no funcionen bé a causa dels costos derivats de la seva utilització, els costos de transacció:
4.1.1.   Costos d’informació: valor dels recursos consumits en la identificació i contacte de les parts
4.1.2.   Costos de negociació: valor dels recursos consumits en la redacció de clàusules i condicions de contracte
4.1.3.   Costos de garantia:
4.2. La teoria de l’agència: analitza el problema del control del comportament derivat d’una relació contractual en què una persona o més (la principal) encomanen a una altra persona (l’agent) que faci un servei en profit seu que implica delegar alguna autoritat a l’agent i que es du a terme en condicions d’assimetria d’informació i conflicte d’objectius entre tots dos. Relació d’agència. Els dos components bàsics d’aquesta teoria i que tenen l’origen en l’assimetria d’informació que dóna lloc a comportaments oportunistes, són el conflicte d’objectius i la incertesa. Les parts han de posar un recursos per evitar aquests comportament, i provoquen uns costos:
4.2.1.   Costos de supervisió: del principal per observar i avaluar el comportament de l’agent
4.2.2.   Costos de garantia: paga l’agent per garantir al principal que no actuarà en perjudici seu
4.2.3.   Costos de pèrdua residual.
4.3. La teoria dels drets de propietat o dels contractes incomplerts: es preocupa per la manera en què diferents estructures assignen drets de propietat per resoldre els problemes que sorgeixen quan els contractes són incomplerts. Els contractes son incomplerts perquè és molt difícil anticipar totes les contingències que poden afectar una transacció. Aquest enfocament se centra en l’idea que el que s’intercanvia en les transaccions són drets de propietats sobre els béns i que els drets s’assignen a les persones que poden afectar el bé o una part del bé en major mesura.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada