Estudi de l’empresa des de la teoria de l’organització
L’organització és entesa com un sistema racional (orientada cap a finalitats determinades)
o natural (una col·lectivitat de persones
que comparteixen un interès comú per la supervivència del sistema), obert (en interacció amb l’entorn) o tancat (aïllada de l’entorn). Les diferents
combinacions donen;
1.
Models de
sistemes racionals tancats:
a.
L’administració científica del treball
(Taylor)L’administració científica sorgeix després de la Revolució Industrial
en un context caracteritzat per la necessitat d’incrementar la productivitat i
de resoldre l’escassetat de mà d’obra qualificada.
b.
L’escola de procés administratiu(Fayol):
coetània a Taylor, mentre que T. Es mou en l’àmbit de l’organització del
treball dels empleats de base, Fayol caracteritza l’essència del treball dels
quadres de comandament. Formula un conjunt de catorze principis generals
d’administració http://es.wikipedia.org/wiki/Escuela_de_Administraci%C3%B3n_General_e_Industrial
c.
L’escola burocràcita de Weber, configura una
estructura organitzativa altament formalitzada, idònia per a grans
organitzacions que requereixen l’eficiència en l’execució de tasques rutinàries
i que com a contrapartida estiguin disposades a sacrificar la flexibilitat.
2.
Models de
sistemes naturals tancats: centren l’atenció en els aspectes de
comportament dels individus i dels grups en les organitzacions.
a.
L’escola de les relacions humanes: entenia que
s’havien de considerar els factors relacionats amb les motivacions humanes.
b.
La teoria dels sistemes cooperatius. La tesi
central de Barnard es basa en la distinció entre sistemes conflictius (els individus tenen objectius que no son
conjuntament consistents) i sistemes cooperatius (els individus actuen racionalment per assolir un objectiu comú)
3.
Models de
sistemes racionals oberts. Davant la concepció de l’empresa com a sistema
tancat en què l’entorn era ignorat, es destaca a partir d’aquest moment la
immersió de l’empresa en un context exterior del qual no es pot prescindir per
estudiar-la.
a.
L’escola del comportament o dels sistemes
socials, es proposa estudiar els factors psicosociològics i de decisió, les
interdependències dels quals interpreten el comportament dels individus i
faciliten l’ajustament de les activitats de l’empresa als objectius
particulars.
b.
La teoria de sistemes, constitueix una escola
d’integració.
c.
L’enfocament contingent, és una concreció de la
teoria general de sistemes que es basa en la consideració de les possibles
condicions o contingències de l’entorn per establir els dissenys estructurals o
les accions directives més adequades per a cada cas particular.
4.
Models de
sistemes naturals oberts. Aquests models incideixen de manera especial en
la importància que té l’entorn en la determinació de l’estructura, el
comportament i els canvis en la vida de les organitzacions.
a.
L’ecologia de les poblacions. Des d’aquesta
perspectiva es manté que els factors ambientals condicionen les
característiques de les organitzacions que millor s’adapten a l’entorn.
b.
La teoria de la dependència de recursos, les
organitzacions s’han d’estudiar en relació amb la resta de les entitats amb què
competeixen i comparteixen els recursos escassos
c.
L’escola institucional. Com un tot imposa
concebre la varietat de les organitzacions, la possibilitat real que si més no
algunes organitzacions portin vida pròpia al marge de qui les controla, l’èmfasi
en l’entorn.
d.
L’aprenentatge organitzatiu, parteix de la idea
que les accions de les persones sovint precedeixen, més que segueixen, els
objectius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada