Estudi de l’empresa des de l’economia
Les aportacions de la teoria econòmica es basen en la idea
que la teoria no solament ha de proporcionar normes sobre com es poden assignar
els recursos de manera eficient dins de les empreses, sinó que, així mateix, ha
de justificar l’existència de les empreses i d’altres formes
organizativocontractuals alternatives del mercat.
1.
El model
neoclàssic. Segons el qual l’empresa
actua com una caixa negra i es descriu a partir de la funció producció. L’únic
objectiu de l’empresa és la maximització del benefici. L’empresa actua com un
ens individual, en un món caracteritzat pel coneixement perfecte de tots els
aspectes rellevants per a prendre decisions. És per això que la preocupació
tradicional ha estat estudiar la teoria de l’oferta i la demanda, l’anàlisis de
l’equilibri, el model de competència perfecte i la formació de monopolis i
oligopolis. http://es.wikipedia.org/wiki/Modelo_neocl%C3%A1sico
2.
L’economia
industrial. S’ocupa de l’anàlisi de l’estructura i el comportament dels
mercats i de les empreses que interaccionen en el si d’aquests mercats. La
finalitat de l’anàlisi és determinar el grau d’eficiència social assolit pels
diferents tipus de mercat. http://www.zonaeconomica.com/enfoques-teoria-economica/organizacion-industrial
3.
Les teories
directives o gerencials. S’engloben les
que revisen l’apartat dels objectius empresarials a partir del supòsit que hi
ha separació entre les figures de la direcció i la propietat de l’empresa.
4.
La nova
economia institucional. Estudia
l’empresa com a alternativa al mercat. Les teories més representatives:
4.1. La teoria dels costos de transacció:
emfatitza la importància dels costos derivats de les transaccions econòmiques
per comparar l’eficiència relativa amb què operen diverses institucions
econòmiques i explicar la prevalença de les unes sobre les altres en termes de
costos de transacció en contextos determinats. La transacció es defineix com la
“transferència de béns o serveis entre unitats tecnològicament separables”. Les
empreses existeixen perquè els mercats no funcionen bé a causa dels costos
derivats de la seva utilització, els costos de transacció:
4.1.1.
Costos
d’informació: valor dels recursos consumits en la identificació i contacte
de les parts
4.1.2.
Costos de
negociació: valor dels recursos consumits en la redacció de clàusules i
condicions de contracte
4.1.3.
Costos de
garantia:
4.2. La teoria de l’agència: analitza el
problema del control del comportament derivat d’una relació contractual en què
una persona o més (la principal) encomanen a una altra persona (l’agent) que
faci un servei en profit seu que implica delegar alguna autoritat a l’agent i
que es du a terme en condicions d’assimetria d’informació i conflicte
d’objectius entre tots dos. Relació d’agència. Els dos components bàsics
d’aquesta teoria i que tenen l’origen en l’assimetria d’informació que dóna
lloc a comportaments oportunistes, són el conflicte d’objectius i la incertesa.
Les parts han de posar un recursos per evitar aquests comportament, i provoquen
uns costos:
4.2.1.
Costos de
supervisió: del principal per observar i avaluar el comportament de l’agent
4.2.2.
Costos de
garantia: paga l’agent per garantir al principal que no actuarà en
perjudici seu
4.2.3.
Costos de
pèrdua residual.
4.3. La teoria dels drets de propietat o dels
contractes incomplerts: es preocupa per la manera en què diferents
estructures assignen drets de propietat per resoldre els problemes que
sorgeixen quan els contractes són incomplerts. Els contractes son incomplerts
perquè és molt difícil anticipar totes les contingències que poden afectar una
transacció. Aquest enfocament se centra en l’idea que el que s’intercanvia en
les transaccions són drets de propietats sobre els béns i que els drets
s’assignen a les persones que poden afectar el bé o una part del bé en major
mesura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada