El màrqueting directe
És un sistema interactiu de comunicació que,
servint-se d’un o més mitjans o canals, es proposa crear i explotar una relació
directa entre l’empresa i els seus públics objectiu, tractant-los de manera
individualitzada i obtenint-ne respostes mesurables.
Avantatges del màrqueting directe:
-
Es dirigeix a un públic objectiu
precís
-
Es una comunicació controlada
-
Permet un control més gran de la
distribució
-
Crea relacions al mateix temps que
aconsegueix vendes
-
Supera algunes dificultats a les
quals s’enfronta la venda personal
-
Facilita un mesurament clar i
directe dels resultats
-
Es fonamenta en la creació i
manteniment de bases de dades
-
És poc visible per a la
competència.
Funcions del màrqueting directe:
-
Venda a distància
o
Utilització al marc d’una
estratègia multicanal:
§ Venda de productes complementaris o serveis postvenda
§ Venda de productes poc interessants per a la força de vendes
§ Venda de productes en segments de menor dimensió
§ Venda de nous productes
-
Generació de trànsit al punt de
venda
-
Suport al llançament de nous
productes
-
Generació i qualificació de
contactes
-
Augmentar la lleialtat cap al
producte
Variables del màrqueting directe:
-
La base de dades és una
eina important, serveix per a realitzar segmentacions, identificar i localitzar
nous clients, conèixer pautes de comportament dels clients actuals o fer
previsions de vendes.
-
L’oferta de màrqueting directe és la proposició completa que es realitza al client
-
La creativitat recull la
manera com s’expressen les idees que l’empresa desitja transmetre al públic
objectiu
-
Les decisions de difusió afecten a
l’elecció dels mitjans
-
El servei del client on cal
tenir en compte serveis que caldrà oferir al client i el nivell de servei que
se li prestarà.
Factors que contribueixen al desenvolupament
del màrqueting directe.
-
Canvis en els mercats
-
Competència de productes i marques
-
Tendències en la distribució
-
Desenvolupament de les tecnologies
de la informació i la comunicació
-
Desenvolupament comercial
d’internet
-
Canvis en la comunicació
Les bases de dades del màrqueting directe
És l’actiu més important pel desenvolupament d’iniciatives
de màrqueting directe. La informació hauria de permetre:
-
Conèixer les transaccions que du a
terme l’empresa amb els clients
-
Identificar el potencial màxim de
compres de cada client per a cada una de les categories de producte que ofereix
l’empresa
-
Conèixer la valoració que els
clients realitzen dels productes de l’empresa i els serveis que presta
-
Incorporar informació sobre el
grau de satisfacció i de vinculació amb la marca.
-
Integrar informació generada per
les persones que s’han relacionat amb el client, com prescriptors, venedors i
personal d’atenció al client.
Datawarehouse: tracten d’integrar tota la informació que sorgeix de les diverses aplicacions
informàtiques que disposa l’organització.
Marc
normatiu: LOPD.
Mitjans convencionals per el màrqueting directe
Quan l’empresa
no disposa de BD fiables pot recórrer a canals publicitaris massius per
a difondre el missatge (TV...). En aquests casos es proporciona a l’audiència
un canal de retorn, com un número de telèfon, una adreça postal o l’adreça al
lloc web perquè pugui respondre directament a la proposta que se li ha
plantejat.
Campanyes
per correu
És un dels mitjans de comunicació més
flexibles i adaptables a cada interlocutor i amb el cost més baix per resposta
obtinguda. A més permet selectivitat,
flexibilitat, facilitat de realitzar tests, facilitat per dialogar.
Els paquets de mailing consten d’un sobre de
tramesa, en que es recull una carta personal, un fullet o un catàleg de
productes, un full de resposta i un sobre de resposta.
En funció dels objectius es pot diferenciar
entre els que s’orienten a aconseguir una venda (venda per correspondència) i
aquells que pretenen aconseguir altres objectius de comunicació (publicitat
directa per correu). Atenent a la manera que s’elaboren i es distribueixen:
-
Mailings sindicats
-
Mailings cooperatius
-
Fulls volants o volants en factura
-
Insercions en paquets
-
Bustiada
Màrqueting
directe en mitjans massius
Hi ha la presencia d’elements amb els que es
crida l’atenció i elements amb què l’audiència pot transmetre la resposta.
Màrqueting
telefònic
La comunicació personal amb l’audiència objectiu
a través del mitjà telefònic per a desenvolupar funcions de màrqueting directe.
El cost és superior però en contrapartida
ofereix múltiples avantatges:
-
Rapidesa
-
Interactivitat
-
Complement o substitut eficient de
la visita de vendes
-
Flexibilitat
-
Oportunitat de vendes addicionals
-
Servei al client
-
Obtenció d’informació
Màrqueting interactiu en mitjans electrònics
Permeten desenvolupar una comunicació altament
interactiva amb el client, amb l’avantatge afegit que faciliten el mesurament,
en temps real, dels resultats que s’assoleixen amb cada iniciativa.
-
Quioscos electrònics
-
Televisió digital interactiva.
o
Parts:
§ El contingut convencional
§ L’aplicació interactiva
o
Formats:
§ Ubicació en exclusiva
§ Microllocs
§ Lloc televisiu
§ Resposta per impuls
-
El lloc web
-
Màrqueting directe per correu
electrònic
o
Màrqueting de permís i màrqueting
viral.
o
Màrqueting mòbil
Característiques de les comunicacions al WWW i internet.
Telepresència
La percepció de telepresència, de “trobar-se”
entre els continguts de la xarxa, es deu a les sensacions que tenen lloc a la
participació en l’entorn hipermèdia i a la possibilitat de relacionar-se amb
altres persones que també hi accedeixen.
El grau en què s’experimenta la sensació de
telepresència depèn del nivell de vivor que s’aconsegueixi en la presentació de
continguts i del nombre de persones que interactuen amb l’entorn:
-
Grau de vivesa (amplitud i
profunditat=
-
Nombre de participants
Hipertext
i multimèdia: hipermèdia
l’hipertext és tant un model teòric d’organitzar
la informació perquè pugui ser accessible seguint relacions associatives, com
una classe de documents creats amb programes informàtics per a ser llegits de
manera no seqüencial, seguint relacions establertes a través d’enllaços o
dreceres.
La multimèdia constitueix la presentació de la
informació a través de dispositius electrònics, que integra i proveeix d’accés
interactiu a contingut presentat de manera estàtica, a través de text i il·lustracions,
i dinàmica, mitjançant so, animacions i vídeo.
Navegació
en xarxa
És el procés de decisió de moviments de l’usuari
en la seva exploració per la xarxa de comunicació. Seguint les relacions que
connecten els diferents nodes en què s’estructura l’hipertext, l’usuari cerca,
selecciona i recupera informació.
Interactivitat
-
Interacció en ambdós sentits de la
comunicació
-
Interacció una a un.
-
Interacció amb els continguts i el
mitjà.
Experiències de flux en línia
L’experiència
de consum a internet
S’apunta que els consumidors valoren més l’experiència
en la compra i el consum del producte que les característiques intrínseques i
tangibles del mateix. S’entén que aquesta experiència es configura a partir de
l’agregació d’aspectes racionals i afectius vinculats a la compra i el consum. Especificitats
pròpies dels entorns virtuals:
-
Seguretat percebuda
-
Complexitat d’ús
-
Funcions associades a la compra
Comportaments
dirigits i exploratoris a la web
-
Comportaments dirigits en línia
-
Comportaments exploratoris en línia
Contribució
del flux a l’experiència de consum en línia
El flux com una l’experiència òptima, com a
extremadament positiva i divertida per la persona, que té lloc quan aquesta s’involucra
en una determinada activat amb total implicació i concentració.
-
Equilibri entre habilitats i
reptes
-
Atenció centrada
-
Interactivitat
-
Telepresència
-
Implicació
-
Percepció de control
-
Estimulació
-
Distorsió en la percepció del
temps
-
Comportament exploratori
El lloc web
Com a seu de l’empresa és l’espai de
referència en els processos de comunicació entre aquesta i els seus públics.
L’adreça
de domini
Nom relacionat amb l’empresa
Estructura
de lloc
L’aspecte general, disposició de continguts i
recursos, i els itineraris de navegació, configuren l’estructura general de la
seu virtual.
-
Índexs: llistes ordenades paraules
que expressen els diferents conceptes que s’ofereixen en un lloc web, de manera
que cada entrada està associada al grup de nodes a què es fa referencia.
-
Els botons (varietat d’índexs)
simbolitzen les diferents seccions o parts del lloc
-
Els mapes són representacions
gràfiques de l’estructura d’un document hipermèdia que permeten a l’usuari
fer-se una idea dels continguts oferts i seleccionar els nodes que vol
explorar.
-
Instruments d’orientació
contextual: s’utilitzen per a restituir algunes de les sensacions físiques a
què dona lloc un document en suport paper o espai físic. Preveuen:
o
Informes de situació, ex: on sóc?
o
Funcions d’acció i reacció, ex:
desfer l’última acció efectuada.
-
Cercadors, tant generals com
específics.
Definició
de continguts
La decisió entorn del valor que s’aporta als
visitants ha de preveure els objectius que s’esperen aconseguir amb la
presència a la xarxa, les característiques i respostes esperades del públic
objectiu els recursos que es destinin a
aquesta finalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada