dimecres, 31 d’agost del 2011

Direcció de la comunicació (IV) - Publicitat: Funcions, objectes i responsabilitat social



La publicitat és un procés de comunicació que d’una manera impersonal, remunerada i controlada, utilitza els mitjans de comunicació massius per a donar a conèixer un bé, servei, idea o organització. El principal objectiu és donar informació que amb l’ajuda de la persuasió, desperti una actitud favorable cap als productes de l’empresa i n’acabi provocant la compra.

Hi ha publicitat corporativa i de producte. I segons l’argumentació del missatge hi ha publicitat racional, emocional o subliminar.

La responsabilitat social de la publicitat

Les majors crítiques a la publicitat es refereixen als continguts (excessiva càrrega sexual, violència, engany, exageració, manipulació...). Cal tenir en conte que la publicitat té una funció social inadvertida en formar opinió, i una funció de manifest social en promoure idees, causes i comportaments.

Objectius de la publicitat

El fi general de la publicitat es comunicar i convèncer, arribar al públic objectiu i connectar-hi.
-          Objectius de les empreses
o   Donar a conèixer un producte / marca
o   Acceptar una línia de productes
o   Donar a conèixer característiques d’un producte
o   Intensificar el consum d’un producte
o   Mantenir la notorietat de la marca
o   Afavorir la distribució
o   Modificar actituds o percepcions
o   Crear, mantenir o millorar la imatge
o   Localitzar nous clients
o   Contrarestar accions de la competència
o   Anunciar una promoció de vendes
o   Reduir temors
o   Contrarestar una crisis
-          Objectius de les associacions
o   Donar a conèixer l’existència de l’entitat
o   Donar a conèixer determinades característiques de l’entitat
o   Localitzar nous membre i aconseguir fons
o   Modificar hàbits i costums
o   Aconseguir donacions no econòmiques
-          Objectius de les administracions públiques
o   Informar
o   Modificar comportaments
o   Modificar hàbits i costums socials
o   Crear, mantenir o millorar la imatge
o   Afavorir el turisme
o   Promocionar productes i serveis

Influencia de la publicitat en el comportament del consumidor


La publicitat indueix canvis en la conducta actuant sobre variables internes que influeixen en el seu comportament:
-          La percepció
o   Percepció és de caràcter selectiu i organitzatiu. Principis específics de
§  Fons
§  Agrupament
§  Tancament
o   Caràcter interpretatiu
-          Procés d’aprenentatge
o   El paper de la publicitat es  anar passant les etapes d’informació – actitud – conducta.
-          Motivació
o   Les forces psicològiques positives que mouen els individus a actuar, impulsant un determinat comportament. Motius racionals (objectius), motius emocionals.
o   Teoria dels instints de McDougal:
§  Instint de fuga. Emoció de por que justifica la recerca de productes que ofereixen seguretat.
§  Instint de combat: emoció de la ira, justifica la compra d’articles relacionats amb l’esport.
§  Instint de repulsió: emoció del disgust, justifica la compra de productes de neteja o que eviten olors.
§  Instint paternal: emoció de tendresa, justifica la compra de productes destinats als éssers estimats
§  Instint de curiositat: emoció del sobresalt, justifica la compra de productes nous.
§  Instint de autoafirmació: emoció de l’orgull que justifica la compra e productes relacionats amb la realització personal.
§  Instint d’auto humiliació: emoció  de la submissió, justifica la compra de productes recomanats per altres.
§  Instint de reproducció: emoció del desig sexual, justifica la compra de productes que faciliten les relacions.
§  Instint gregari: emoció de la soledat que justifica la compra de productes d’ús personal.
§  Instint d’adquisició: emoció de la propietat, justifica la compra de productes pel plaer de posseir-los.
§  Instint de construcció: emoció de la creació, justifica la compra de productes relacionats amb la construcció del futur.
§  Instint d’alimentació: emoció de la gana que justifica la compra d’aliments i begudes.
o   Joannis: hi ha motivacions però també hi ha frens
§  Motivacions hedonistes: desig de gaudir de la vida i els plaers que proporciona
§  Motivacions oblatives: desig de fer el bé i veure feliços els éssers estimats
§  Motivacions d’auto expressió: desig d’afirmar la força i la importància personal de l’individu.
§  Frens
·         Inhibidors: redueixen un comportament
·         Temors: forces negatives derivades de percepcions no reals.
o   Necessitats (piràmide de Maslow)
-          L’actitud:
o   Actitud: “predisposició apresa per comportar-se de forma des/favorable respecte a un objecte”
§  L’actitud es va creant amb l’experiència, component cognoscitiu
§  El consumidor fa una avaluació global que fa aparèixer emocions, dimensió afectiva
§  Component conatiu: recull la tendència del consumidor a actuar d’una o altra manera respecte l’objecte de l’actitud.
o   La publicitat proporciona informació als individus (dimensió informativa) que aprenen i van formant les seves creences mitjançant aquesta, però a més ha de convèncer i persuadir a través de la dimensió persuasiva.
-          La personalitat (trets estables i concrets de cada persona que influeixen en el seu comportament)
o   Teoria psicoanalítica de Freud (l’això, el jo i el superjò)
o   Teoria de l’autoconcepte. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada