dimarts, 30 d’agost del 2011

Direcció de la comunicació (I)- Introducció a la comunicació


La comunicació integrada en màrqueting (CIM)
Les activitats de comunicació permeten que la organització es relacioni amb el seu mercat amb l’objectiu final d’aconseguir un determinat comportament per part del seu públic objectius. Els objectius intermedis de la comunicació són:
-          Informar de l’existència d’una marca o un producte i els seus atributs
-          Persuadir la conveniència .
-          Recordar l’oberta de valor de l’organització.
-          Crear posicionament i imatge.
Per coordinar els diferents mitjans i eines de la comunicació i transmetre un missatge coherent cal un pla de comunicació.
Els consumidors integren tots els missatges sobre la marca o producte, sigui quina sigui la seva font de procedència. La comunicació de màrqueting integrada es la coordinació efectiva de les diferents eines de comunicació de màrqueting entre elles i amb la resta d’activitats de l’empresa.
Factors de canvi en la comunicació a CIM:
-          El nombre de productes i marques que competeixen és molt elevat. Disposar de marques amb imatge i identitat prestigiosa és una avantatge competitiu en els mercats.
-          L’orientació estratègica centrada en el mercat i en l’establiment de relacions a llarg termini.
-          El poder creixent de la distribució.
-          Fragmentació progressiva de les audiències i demanda de comunicacions més personalitzades.
La competència entre els canals que s’ofereixen com a suport publicitari ha contribuït a la percepció per part dels consumidors de trobar-se sotmesos a una forta pressió publicitària, l’eviten i pertant hi ha una menor eficàcia de la publicitat.
Els beneficis del CIM
Una imatge única, un guió d’actuació comú i la consecució de sinergies.

El procés de la comunicació de màrqueting

Les activitats de comunicació de màrqueting comprenen la identificació de l’audiència objectiu a què es dirigeixen així com al disseny de programes de comunicació que siguin capaços de generar les actituds i comportaments desitjats en la audiència.
Estructura i elements del procés de comunicació



Aspectes a considerar per a una comunicació efectiva

L’empresa ha de definir de manera precisa el seu públic objectiu i qui són els destinataris dels seus missatges resultarà essencial per la creació del missatge i l’elecció dels canals de comunicació.
Efectes a provocar
Les activitats de comunicació han de contribuir que els consumidors adoptin un comportament favorable mitjançant quatre etapes successives: captar la seva Atenció, fomentar el seu Interès, suscitar Desig cap al producte i finalment aconseguir l’Acció. Model AIDA
Un cop identificat el target es pot concretar l’afecte que s’hi pretén provocar. En màrqueting les activitats de comunicació faciliten a les persones el pas per diverses etapes successives:
-          Fase cognoscitiva: el públic objectiu passa de desconèixer a conèixer l’existència. (Atenció)
-          Fase afectiva: el públic objectiu es forma una actitud positiva. (interès, desig)
-          Fase comportamental: l’audiència acaba adoptant el bé, el servei, la idea. (acció)
El missatge de màrqueting
-          S’expressa clarament el contingut del que es vol transmetre?
o   Missatges directes
o   Missatges indirectes
-          A quin tipus d’aspectes s’apel·la?
o   Missatges racionals
o   Missatges emocionals
Els canals de comunicació
-          Canals personals
o   Controlables per l’emissor (equips de venedors de l’empresa, SAT...)
o   Incontrolables per l’emissor (comerciants, prescriptors...)
-          Canals impersonals (TV, premsa...)
-          Canals interactius d’ampli abast. (mail, www...)
El presentador del missatge
Cal que els emissors aconsegueixin una credibilitat elevada en la seva audiència. Factors que hi contribueixen:
-          Factors cognoscitius: experiència i confiança percebuda
-          Factors afectius: simpatia, atractiu i confiança de l’emissor.

Aspectes ètics i socials de la comunicació de màrqueting

L’ètica del màrqueting i en la comunicació es refereix al conjunt de valors i principis morals pels que una acció es defineix com a generalment acceptable. Els responsables de comunicació la tenen molt en compte en la presa de decisions perquè qualsevol error comès pot infligir un greu dany a l’empresa i a la imatge de les marques i productes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada