diumenge, 19 de desembre del 2010

Marketing: Publicitat

La publicitat és el mecanisme de comunicació de l’empresa que dóna informació i mitjançant la persuasió desperti una actitud favorable cap als productes de l’empresa que n’acabi provocant la compra. En la publicitat no hi ha contacte directe  amb el receptor i es remunerada i controlada.

Objectius:
-          Donar a conèixer un producte o marca
-          Acceptar una línea de productes
-          Donar a conèixer unes característiques determinades de productes
-          Intensificar l’ús del producte
-          Mantenir la notorietat de la marca
-          Crear, mantenir o millorar la imatge
-          Afavorir la distribució
-          Modificar actituds o percepcions
-          Reduir temors
-          Localitzar nous clients
-          Contrarestar accions de la competència
-          Anunciar una promoció de vendes
Malgrat la complexa psique humana és un fet demostrat que la publicitat indueix canvis de conducta, opinió i actitud del consumidor. Anem a veure quines variables actuen en el comportament:
La percepció:  quan ens arriba tot un conjunt d’estímuls en primer lloc la percepció té una funció organitzativa, coneguda i explicada per un conjunt de principis específics. A destacar en el món publicitari:
-          Figura i fons: en una imatge solem distingir una figura amb claredat, d’un fons o entorn que l’envolta.
-          Agrupament: els estímuls es processen individualment però s’acaben agrupant.
-          Tancament: si rebem un estímul incomplert tendim a finalitzar-ho.
-          Interpretació:  la percepció té sempre un caràcter interpretatiu per part del receptor que el dotarà de significat final.
L’aprenentatge: és un canvi durador en la conducta. Hi ha varis models publicitaris basats en l’aprenentatge (AIDA, ACCA, Adopció, Starch, Lavidge-Steiner...). El paper de la publicitat en aquets models és empènyer els consumidors al llarg de les etapes.
Les motivacions: enteses com aquelles forces psicològiques que mouen els individus a actuar d’una certa manera.  Els motius poden ser racionals o emocionals. La teoria dels instints (http://en.wikipedia.org/wiki/William_McDougall_(psychologist) ) ens ajuda a definir-los:
-          Instint d’alimentació (emoció gana): justifica la compra d’aliments.
-          Instint de fuga (emoció por): justifica la compra productes que ens donin seguretat
-          Instint de repulsió (emoció disgust):  justifica la compra de productes que eviten males olors i neteja.
-          Instints de combat (emoció ira): justifica la compra de productes esportius.
-          Instint paternal (emoció tendresa): justifica la compra de productes destinats a les persones que estimem
-          Instint de curiositat (emoció sobresalt): justifica la compra de productes desconeguts.
-          Instint de construcció (emoció creació): justifica la compra de productes relacionats amb la construcció del futur.
-          Instint d’autoafirmació (emoció orgull): justifica la compra de productes relacionats amb l’autorealització.
-          Instint d’adquisició (emoció de la propietat): justifica la compra pel sol fet de posseir-los.
-          Instint gregari (emoció soledat): justifica la compra de productes d’ús personal.
-          Instint d’autohumiliació (emoció submissió): justifica la compra de productes recomanats per altres persones.
-          Instint de reproducció (desig sexual): justifica la compra de productes que faciliten les relacions.
També tenim acceleradors:
-          Motivacions oblatives: desig de fer el bé i veure feliços als que ens envolten
-          Motivacions hedonistes: desig de gaudir de la vida
-          Motivacions d’autoexpressió: desig d’afirmar l’importància personal
I frens:
-          Inhibidors: forces negatives inherents a motivacions que redueixen o impedeixen un comportament.
-          Temors: forces negatives derivades de percepcions reals o imaginàries.
Les motivacions estan molt lligades a les necessitats.  La piràmide de les necessitats de Maslow hi té molt a veure.

L’actitud: es la nostra predisposició apresa a comportar-nos de una o altra manera davant una qüestió. Tots coneixem el que passa en el nostre entorn, ens fem una opinió i finalment actuem. L’actitud es va formant al llarg de l’experiència.

La personalitat: com a tret estable de cada persona que influeix en el seu comportament.  S’explica bàsicament per la teoria de l’autoconcepte i la psicoanàlisis de Freud.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada